KVARNTORPET´S MARETTI

söndag 1 augusti 2010

Surt och bittert

Idag har Diesel och jag varit på spårprov till Övermark. Vi slapp med pga att de hade för lite hundar. Jag hade inte anmält utan jag ringde till arrangören och meddelade att ifall de mot förmodan skulle ha för lite hundar så hade jag en som var villig att komma. Tur hade vi för sent i torsdags fick jag ett meddelande att det fanns en ledig plats.
Hela halva lördan var jag med en trevlig skollärare och gjorde ett AVO och VOI spår.

Provet började 8:a i morse, allt flöt på som det skulle. Första VOI spåret var jag spårvisare åt Lise-Lott och hennes Astrid. Trodde faktiskt hon skulle knipa ettan, men hon bommade på hoppet.

Följande spår var Diesels tur. Naturligtvis hoppades jag på att sista ettan skulle trilla in. De två första streckorna gick i serpentiner men ingen tappt och han markerade båda legorna och klarade hoppet som var i första hörnet. Men i andra hörnet körde vi fast. Grädden på moset var att vi (domaren och jag) hittade inte spårvisaren. Vi ropade och visslade, men inget svar. Hunden sökte först efter spåret men utan resultat, vi började själva söka efter märkningar, men utan resultat, vi tog själva fram kompassen och försökte få fram 90 grader från hörnet, även det utan resultat, vi ropade på spårvisarn och visslade och jaa inget svar.. Domarn blev rätt irriterad och konstaterade att vi ringlat på och sökt så pass mycket att hela 55 minuter hade gått. Själva spårtiden är 45 minuter. Det var kört med andra ord!!

Joo, jag var lätt sagt helt förbannad, visst vi hade inte fått en etta idag, men kanske en två med god tur, men tyvärr hade vi ingen som visade oss tillbaka på spåret. Domaren underkände hela spåret och sa att jag fick kräva tillbaka min startsumma och vi kommer inte att få ngt resultat överhuvudtaget. Vilket jag var JÄTTE glad för!!

Men var fan var spårvisaren?? Inget svar ännu, så vi försökte ta oss ur skogen själva. Jag föreslog att vi skulle ta ut till den nya skogen som syntes, jag tänkte bara att det har varit ett kalhygge och de är i allafall raka i 'kanterna' och att det förmodligen gick ner tillbaka till vägen varifrån vi startat. Men just då hörde jag ett ljud. Det visade sej vara spårvisaren!!

Helt otroligt hade han hört ett jätte brak längre fram på spåret och sprungit dit ifall om en älg var på spåret! Låter nästan som reklamen om det där vattnet.. Ni vet han med Berghagen och alla nödlögner... :0)

Nästa lördag blir förmodligen sista starten i år. Jordbruket börjar dra igång och då är det svårare efter barnvakter. Börjar nästan kännas som måttet börjar bli rågat denna säsong. Vi har ju varit ut i jaaa blir det inte fyra veckor på raken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar